Schoolcultuur en kernwaarden

  • Creëren van een cultuur van verantwoordelijkheid en professionaliteit: De school wil een cultuur bevorderen waarin verantwoordelijkheid, respect en integriteit de kernwaarden zijn voor alle leerkrachten. Dit betekent dat van elke leerkracht verwacht wordt dat zij hun voorbeeldrol serieus nemen, afspraken nakomen en zich bewust zijn van hun impact op leerlingen en collega’s.
  • Invoeren van een duidelijk professioneel kader en gedragsnormen: De school ambieert om een helder professioneel kader te creëren waarin duidelijke gedragsnormen en professionele standaarden worden vastgelegd. Dit omvat richtlijnen voor de omgang met leerlingen, collegialiteit en het respecteren van het pedagogisch project.
  • Versterken van een cultuur van respect en positieve communicatie: De school ambieert om een cultuur van respectvolle communicatie te bevorderen, waarbij leerkrachten zich bewust zijn van de kracht van hun woorden en handelen ten opzichte van leerlingen en collega’s. Dit betekent dat er trainingen en workshops worden aangeboden over communicatievaardigheden, conflicthantering en het effectief omgaan met diversiteit.
  • Betrekken van ouders bij het onderwijsproces en versterken van ouderbetrokkenheid: De school wil ouders betrekken bij het onderwijsproces door hen te zien als partners. Dit kan door het aanbieden van ouderworkshops, informatieavonden en samenwerkingsprojecten waarin ouders en school samenwerken aan het succes van de leerlingen.
  • Creëren van een veilige en inclusieve schoolomgeving voor alle leerlingen: De school wil een omgeving creëren waarin leerlingen zich veilig en geaccepteerd voelen. Dit betekent dat er actief wordt gewerkt aan een schoolcultuur van respect, diversiteit en inclusie, waarbij anti-pestprogramma’s, conflictoplossing en sociale vaardigheden een belangrijke rol spelen.

Onderwijskwaliteit en academische ontwikkeling

  • Bieden van hoogwaardig en uitdagend academisch onderwijs: De school wil hoogwaardig academisch onderwijs aanbieden dat leerlingen optimaal voorbereidt op de hogeschool en universiteit. Dit houdt in dat leerkrachten ondersteund worden om uitdagende leeromgevingen te creëren met een sterke focus op academische vaardigheden zoals kritisch denken, onderzoeksvaardigheden en academisch schrijven.
  • Versterken van vakinhoudelijke expertise door samenwerkingen en externe partners: De school streeft ernaar om de vakinhoudelijke kennis van leerkrachten te vergroten door samenwerkingen aan te gaan met hogescholen, universiteiten en externe experts. Dit kan door gastlessen, vakgerichte studiedagen en deelname aan conferenties en netwerkbijeenkomsten.
  • Integreren van innovatieve onderwijsmethoden en digitale tools: De school ambieert om leerkrachten te trainen in het gebruik van innovatieve onderwijsmethoden en digitale tools om hun lessen te versterken. Dit houdt in dat leerkrachten inzicht krijgen in de didactische mogelijkheden van technologie en leren hoe ze digitale middelen kunnen inzetten om hun vakinhoud beter over te brengen.
  • Implementeren van loopbaandenken en zelfreflectie in het curriculum: De school wil loopbaandenken en zelfreflectie integreren in het curriculum door leerlingen in alle vakken en leeromgevingen te laten reflecteren op hun interesses, talenten en ambities. Dit kan door middel van projectwerk, portfolio-opbouw en reflectieopdrachten die gericht zijn op toekomstgericht denken.
  • Creëren van flexibele en multifunctionele leeromgevingen: De school streeft ernaar om haar klaslokalen om te vormen tot flexibele leeromgevingen die zowel individuele als groepsactiviteiten mogelijk maken. Dit houdt in dat meubilair en indelingen aanpasbaar zijn, zodat ze eenvoudig kunnen worden herschikt voor samenwerking, instructie en zelfstandig werken.
  • Ontwikkelen van unieke programma’s en specialisatietrajecten: De school wil zich onderscheiden door het aanbieden van unieke programma’s en specialisatietrajecten die nergens anders in de regio worden aangeboden. Dit kan bijvoorbeeld een topsportprogramma zijn, gespecialiseerde trainingen in sociaal werk, of specifieke projecten en ondernemingsinitiatieven binnen de economische richtingen.

 Leerlinggericht onderwijs en begeleiding

  • Opzetten van een gepersonaliseerd loopbaanoriëntatietraject: De school wil leerlingen helpen bij het maken van onderbouwde keuzes voor hun onderwijsloopbaan door middel van een gepersonaliseerd traject. Dit traject omvat loopbaanoriëntatieactiviteiten, gesprekken met loopbaanbegeleiders, beroepskeuzetests en samenwerking met externe partners zoals bedrijven en hogescholen.
  • Ontwikkelen van een structureel begeleidingsprogramma voor startende leerkrachten: De school wil een gestructureerd begeleidingsprogramma ontwikkelen voor startende leerkrachten, waarin ervaren mentoren en coachende collega’s hen ondersteunen bij het vinden van hun weg in de klaspraktijk. Dit programma biedt persoonlijke coaching, lesobservaties en feedbackmomenten.

  1. Creëren van een feedbackcultuur gericht op professionele groei: De school wil een sterke feedbackcultuur opzetten waarbij leerkrachten regelmatig lesobservaties doen bij collega’s en constructieve feedback ontvangen. Dit zorgt voor een continue reflectie op de eigen lespraktijk en stimuleert leerkrachten om hun pedagogische en vakinhoudelijke vaardigheden verder te ontwikkelen.

  1. Systematisch monitoren van het welzijn van leerlingen: De school wil het welzijn van haar leerlingen systematisch monitoren door middel van regelmatige tevredenheidsenquêtes, persoonlijke gesprekken en anonieme feedbackkanalen. Dit helpt om eventuele stressfactoren, werkdruk of andere welzijnsproblemen tijdig te signaleren en aan te pakken.

  1. Aanbieden van intensieve studiebegeleiding en leerstrategieën: De school wil structurele studiebegeleiding aanbieden waarin leerlingen worden ondersteund bij het ontwikkelen van effectieve leerstrategieën en studiegewoonten. Dit houdt in dat leerkrachten leerlingen expliciet trainen in vaardigheden zoals plannen, samenvatten en doelgericht leren.

  1. Versterken van mentoring en coaching voor leerlingen: De school ambieert om mentoren aan te stellen die leerlingen coachen op het gebied van studiemotivatie en leerdoelen. Mentoren werken nauw samen met leerlingen om hen te begeleiden bij het stellen van doelen en het overwinnen van studie-uitdagingen.

  1. Creëren van rustige reflectie- en welzijnsruimtes voor leerlingen: De school streeft ernaar om rustige ruimtes te creëren waar leerlingen kunnen ontspannen, reflecteren of even tot rust komen. Dit ondersteunt hun mentale en emotionele welzijn en draagt bij aan een positieve leerervaring.

  1. Aanbieden van toegankelijke en laagdrempelige ondersteuning voor leerlingen: De school wil dat er altijd toegang is tot laagdrempelige ondersteuning voor leerlingen, zoals een vertrouwenspersoon, externe coaches of psychologische ondersteuning. Er wordt gezorgd voor een vertrouwelijke en veilige omgeving waarin leerlingen openlijk kunnen praten over hun welzijn.

 

 

  1. Inclusiviteit en meertaligheid

  1. Creëren van een taalstimulerende schoolcultuur: De school wil een cultuur creëren waarin het spreken van Nederlands vanzelfsprekend is en actief gestimuleerd wordt. Dit houdt in dat leerkrachten, leerlingen en medewerkers bewust worden gemaakt van het belang van het gebruik van het Nederlands.

  1. Uitwerken van een integraal taalbeleid voor de hele school: De school ambieert een taalbeleid dat gericht is op het bevorderen van de Nederlandse taalvaardigheid in alle aspecten van het schoolleven. Dit beleid legt vast dat Nederlands de voertaal is in klaslokalen, op de speelplaats en in de gangen.

  1. Versterken van de taalvaardigheid in alle vakken: De school wil een taalgerichte vakdidactiek ontwikkelen, waarbij in elk vak aandacht wordt besteed aan het versterken van de Nederlandse taalvaardigheid. Leerkrachten worden getraind om taalondersteuning te integreren in hun lessen.

  1. Samenwerking met ouders om taalontwikkeling thuis te bevorderen: De school streeft naar een nauwe samenwerking met ouders om hen te ondersteunen bij het bevorderen van de Nederlandse taalontwikkeling thuis. Dit kan door ouderavonden, informatiesessies en meertalige handleidingen die ouders concrete handvatten bieden.

  1. Professionalisering van leerkrachten

  1. Creëren van een cultuur van professionele groei en ondersteuning: De school streeft ernaar om een cultuur van professionele ontwikkeling te bevorderen, waarbij leerkrachten toegang krijgen tot gerichte trainingen, coaching en intervisie.

  1. Aanbieden van professionele ontwikkelingsmogelijkheden: De school wil haar medewerkers de kans geven om zich voortdurend professioneel te ontwikkelen door middel van gerichte cursussen en opleidingen.

  1. Flitsbezoeken als instrument voor professionele ontwikkeling en kwaliteitsverbetering:De school wil flitsbezoeken invoeren als een laagdrempelig en effectief instrument om de professionele ontwikkeling van leerkrachten te ondersteunen en de onderwijskwaliteit te verbeteren. Flitsbezoeken zijn korte, informele lesobservaties waarbij collega-leerkrachten of leidinggevenden de klas binnenkomen om gedurende een beperkte tijd specifieke aspecten van het lesgeven te observeren. Het doel is om direct feedback te geven op zaken zoals klasmanagement, interactie met leerlingen, lesstructuur en didactische aanpakken.

  1. Structurele functionerings- en evaluatiegesprekken voor leerkrachten: De school wil een systematische cyclus van functionerings- en evaluatiegesprekken invoeren, waarbij er regelmatig feedback wordt gegeven aan leerkrachten over hun professionele houding en werkethiek.

  1. Voeren van structurele functionerings- en evaluatiegesprekken: De school wil leidinggevenden bewust maken van hun rol in het bevorderen van het welzijn van hun teamleden. Dit betekent gerichte opleidingen voor leidinggevenden over coachend leiderschap.

  1. Trainen van leerkrachten in taalonderwijs en -begeleiding: De school wil leerkrachten opleiden in taalbewust vakonderwijs en het begeleiden van anderstalige leerlingen. Dit omvat trainingen in het herkennen van taalbarrières en het aanbieden van begrijpelijke instructies.

  1. Versterken van digitale geletterdheid en mediawijsheid bij leerkrachten: De school wil leerkrachten ondersteunen bij het ontwikkelen van hun digitale vaardigheden en mediawijsheid, zodat zij effectief gebruik kunnen maken van digitale tools en technologie in hun lessen. Dit omvat training in blended learning, het verantwoord gebruik van digitale leermiddelen en het kritisch omgaan met informatiebronnen.

  1. Samenwerking met externe partners en netwerken

  1. Samenwerking met experts en organisaties op het gebied van AI: De school wil samenwerkingsverbanden aangaan met experts en organisaties op het gebied van kunstmatige intelligentie om leerkrachten en leerlingen op te leiden in het gebruik van AI-tools zoals ChatGPT. Dit omvat het bevorderen van ethisch en kritisch gebruik, en het ontdekken van innovatieve toepassingen in het onderwijs.

  1. Sterke focus op studiekeuze- en loopbaanbegeleiding door samenwerkingen: De school streeft ernaar om sterke samenwerkingen op te bouwen met professionele organisaties, zoals bedrijven, universiteiten, hogescholen en zorginstellingen. Deze samenwerkingen helpen leerlingen om een realistisch beeld te krijgen van hun toekomstige studiemogelijkheden en carrièrepaden.

  1. Nauwe samenwerking met hogescholen en universiteiten: De school wil intensieve samenwerkingen aangaan met hogescholen en universiteiten om leerlingen een realistische indruk te geven van het hoger onderwijs. Dit kan door middel van gastcolleges, proeflessen, campusbezoeken en gezamenlijke projecten.

  1. Opbouwen van een sterk netwerk van bedrijven en organisaties: De school streeft ernaar om een uitgebreid netwerk op te bouwen met bedrijven, non-profit organisaties en lokale overheden om een breed scala aan stageplekken te bieden die aansluiten bij de interesses en talenten van onze leerlingen.

  1. Organiseren van prestigieuze evenementen en academische competities: De school wil haar imago versterken door het organiseren van regionale of zelfs nationale evenementen, zoals sporttoernooien, ondernemerschapswedstrijden of conferenties over sociale thema’s. Dit vergroot niet alleen de zichtbaarheid van de school, maar bouwt ook aan een sterk netwerk en regionale bekendheid.

  1. Infrastructuur en innovatieve leeromgevingen

  1. Investeren in moderne en goed uitgeruste leeromgevingen: De school wil ervoor zorgen dat de werkomstandigheden optimaal zijn door te investeren in een gezonde en inspirerende werkomgeving. Dit omvat ergonomische werkplekken, ontspanningsruimtes, toegang tot ondersteunende technologieën, en ruimtes voor samenwerking en overleg.

  1. Creëren van inspirerende en uitnodigende gemeenschappelijke ruimtes: De school streeft ernaar om aantrekkelijke gemeenschappelijke ruimtes te creëren waar leerlingen kunnen samenwerken, socialiseren en reflecteren. Dit kan door comfortabele zitplaatsen, stille werkruimtes, ontspanningsruimtes en uitnodigende open ruimtes die creativiteit en interactie stimuleren.

  1. Ontwikkelen van specifieke ruimtes voor projectmatig leren en creativiteit: De school ambieert de ontwikkeling van specifieke ruimtes voor projectmatig leren en creativiteit, zoals makerspaces, STEM-labs of technologische hubs. Deze ruimtes zijn ontworpen om praktische vaardigheden te ontwikkelen, experimenten uit te voeren, en interdisciplinaire projecten op te zetten.

  1. Versterken van faciliteiten voor academisch georiënteerde richtingen: De school streeft naar het verbeteren van haar faciliteiten voor academische richtingen door te investeren in moderne laboratoria, goed uitgeruste studieruimtes en digitale leermiddelen. Dit helpt om een professionele en academische sfeer te creëren die aantrekkelijk is voor zowel leerlingen als ouders.

  1. Verbeteren van buitenruimtes als leer- en ontmoetingsplekken: De school ambieert om haar buitenruimtes te herontwikkelen tot uitnodigende leer- en ontmoetingsplekken. Dit omvat de inrichting van buitensportvelden, groene zones en buitenklaslokalen om het leren buiten de muren van het schoolgebouw te ondersteunen en sociale interactie te bevorderen.

  1. Ondersteuning van maatschappelijke betrokkenheid en gezondheid

  1. Betrokkenheid van de school bij maatschappelijke projecten: De school streeft ernaar om samen te werken met maatschappelijke organisaties om onze leerlingen niet alleen voor te bereiden op de arbeidsmarkt, maar hen ook te betrekken bij vrijwilligerswerk en maatschappelijke stages, om zo hun maatschappelijke betrokkenheid te vergroten.

  1. Ontwikkelen van een cultuur van levenslang leren en maatschappelijke betrokkenheid: De school wil leerlingen bewust maken van het belang van levenslang leren door hen te stimuleren om een nieuwsgierige en onderzoekende houding aan te nemen. Het doel is om hen de waarde van continue zelfontwikkeling mee te geven, zodat zij in het hoger onderwijs en later in hun loopbaan een proactieve leerhouding behouden.

  1. Samenwerken met externe gezondheidsorganisaties: De school wil intensief samenwerken met externe gezondheidsorganisaties en zorginstanties om preventieve gezondheidszorg te bevorderen. Dit omvat gezondheidscontroles, vaccinatieprogramma’s en educatie over belangrijke gezondheidskwesties zoals seksuele gezondheid en verslavingspreventie.

  1. Bevorderen van een gezonde levensstijl door educatie en bewustwording: De school wil leerlingen bewust maken van het belang van een gezonde levensstijl door middel van gezondheidseducatie en gerichte campagnes. Dit omvat lessen over voeding, beweging, mentale gezondheid, en preventie van middelengebruik.

 

 

  1. Een performant en modern secretariaat en ondersteunende diensten

  1. Professionaliseren van de ondersteunende diensten en secretariaat:Het secretariaat en de ondersteunende diensten van de school streven ernaar om hun dienstverlening te optimaliseren door middel van gerichte opleidingen en training. Het doel is om medewerkers van het secretariaat te professionaliseren in klantgerichtheid, digitale tools en efficiënt werken, zodat zij een nog betere service kunnen verlenen aan leerlingen, ouders en personeel.

  1. Invoeren van een digitaal en efficiënt administratiesysteem:De school wil een gebruiksvriendelijk, digitaal administratiesysteem invoeren dat de administratieve processen vereenvoudigt en papierwerk vermindert. Dit systeem moet toegankelijk zijn voor alle betrokkenen (leerlingen, ouders en personeel) om belangrijke informatie snel te kunnen vinden en om communicatie en administratie efficiënter te laten verlopen.

  1. Optimaliseren van communicatiekanalen en klantenservice:Het secretariaat streeft ernaar om heldere, toegankelijke en snelle communicatie te bieden via verschillende kanalen, zoals e-mail, telefoon, sociale media en een ouderportaal. Dit houdt in dat er een duidelijke communicatiestructuur is waarin ouders en leerlingen snel en vriendelijk geholpen worden, en dat belangrijke informatie tijdig wordt gedeeld.

  1. Creëren van een servicegerichte cultuur:Het secretariaat wil een cultuur bevorderen waarin servicegerichtheid en klantvriendelijkheid centraal staan. Dit betekent dat medewerkers worden getraind in klantgericht communiceren en het professioneel oplossen van vragen en problemen. Het secretariaat fungeert als een eerste aanspreekpunt voor ouders, leerlingen en externen, en zorgt voor een gastvrije ontvangst.

  1. Automatiseren van administratieve taken en processen:De school wil administratieve processen zo veel mogelijk automatiseren, zodat het secretariaat zich kan concentreren op strategische taken en directe ondersteuning van leerlingen en personeel. Dit kan door het gebruik van software voor aanwezigheidsregistratie, het plannen van oudergesprekken, digitaal beheer van leerlingendossiers en rapportage.

  1. Actief monitoren van de kwaliteit van de dienstverlening:Het secretariaat en de ondersteunende diensten willen de kwaliteit van hun dienstverlening continu verbeteren door middel van regelmatige evaluaties en feedback van leerlingen, ouders en personeel. Dit omvat tevredenheidsenquêtes, klanttevredenheidsgesprekken en het analyseren van klachten en verbetervoorstellen.

  1. Opleidingen en workshops aanbieden voor het secretariaatsteam:De school streeft ernaar om het secretariaatsteam regelmatig bij te scholen in relevante vaardigheden zoals klantgerichtheid, digitale tools, communicatietechnieken en probleemoplossend vermogen. Door het team te blijven ontwikkelen, kan de dienstverlening steeds op een hoog niveau blijven.

  1. Implementeren van flexibele werkprocessen en een efficiënte werkstructuur:De school wil flexibele werkprocessen en een efficiënte werkstructuur implementeren, waarbij het secretariaat snel en effectief kan inspelen op de behoeften van de school. Dit betekent dat het secretariaat anticipeert op piekmomenten, werkt met heldere planningen en duidelijke taken, en flexibel inzetbaar is.

  1. Gestructureerd overleg en gedeeld leiderschap

 

  1. Invoeren van een gestructureerde vakgroepwerking:De school streeft ernaar om een gestructureerde vakgroepwerking te implementeren waarin leerkrachten binnen dezelfde vakgroep regelmatig samenkomen om hun vakinhoud, didactiek en lesmaterialen op elkaar af te stemmen. Dit houdt in dat er een duidelijke agenda is voor vakgroepvergaderingen en dat er ruimte is voor het uitwisselen van best practices, co-teaching en gezamenlijke lesvoorbereidingen.

 

  1. Ontwikkelen van een cultuur van gedeeld leiderschap:De school wil een cultuur van gedeeld leiderschap bevorderen waarin leerkrachten actief betrokken worden bij beleidsvorming en besluitvorming. Dit betekent dat leerkrachten inspraak hebben in schoolbrede initiatieven, meedenken over pedagogische en didactische vernieuwingen en verantwoordelijkheid dragen voor de ontwikkeling van hun vakgebieden.

 

  1. Organiseren van themagerichte werkgroepen en projectteams:De school ambieert om leerkrachten samen te brengen in themagerichte werkgroepen en projectteams die zich richten op specifieke onderwijsprojecten, zoals taalbeleid, digitale innovatie, diversiteit of leerlingenbegeleiding. Deze teams krijgen de ruimte om ideeën te ontwikkelen en te implementeren, waarbij ze ondersteund worden door de schoolleiding.

 

  1. Versterken van de samenwerking tussen vakgroepen en vakoverschrijdend werken:De school wil de samenwerking tussen vakgroepen versterken door gezamenlijke, vakoverschrijdende projecten te ontwikkelen waarin leerkrachten uit verschillende vakgebieden samenwerken. Dit bevordert een multidisciplinaire aanpak en draagt bij aan het ontwikkelen van nieuwe, geïntegreerde leerervaringen voor leerlingen.

 

  1. Implementeren van een gestructureerd overleg- en evaluatieproces:De school wil een gestructureerd overleg- en evaluatieproces opzetten waarin vakgroepvoorzitters, coördinatoren en directieleden regelmatig samenkomen om voortgang en resultaten te bespreken. Dit omvat het plannen van vaste overlegmomenten, het opstellen van duidelijke doelstellingen en het evalueren van de voortgang om bij te sturen waar nodig.

 

  1. Aanstellen van vakgroepcoördinatoren als spilfiguren in kwaliteitsontwikkeling:De school wil vakgroepcoördinatoren aanstellen die de leiding nemen in hun vakgroep en fungeren als schakel tussen de vakgroep en het schoolmanagement. Deze coördinatoren zijn verantwoordelijk voor het begeleiden van hun team, het stimuleren van innovatie en het bewaken van de kwaliteit binnen hun vakgebied.

 

  1. Aanmoedigen van een reflectieve praktijk en gezamenlijke lesobservaties:De school streeft naar een reflectieve praktijk waarin leerkrachten elkaars lessen observeren en elkaar constructieve feedback geven. Dit zorgt voor continue professionele groei en een cultuur van transparantie en onderlinge ondersteuning.

 

  1. Creëren van tijd en ruimte voor professionalisering en samenwerking:De school ambieert om binnen het jaarrooster structureel tijd en ruimte vrij te maken voor samenwerking en professionalisering. Dit houdt in dat er vaste momenten worden ingepland voor vakgroepvergaderingen, intervisiesessies en werkgroepen, zodat leerkrachten ruimte hebben om hun onderwijs samen te verbeteren.

 

  1. Delen van leiderschap bij beleidsontwikkeling en onderwijsvernieuwing:De school streeft naar gedeeld leiderschap in beleidsontwikkeling door leerkrachten actief te betrekken bij de planning en implementatie van schoolbrede vernieuwingen. Dit betekent dat leerkrachten verantwoordelijkheid en eigenaarschap krijgen over belangrijke thema’s zoals curriculumontwikkeling, evaluatiebeleid en pedagogische aanpakken.

 

  1. Opzetten van een digitaal platform voor samenwerking en kennisdeling:De school wil een digitaal platform opzetten waar leerkrachten lesmaterialen, best practices, beleidsvoorstellen en onderzoeksresultaten kunnen delen. Dit platform fungeert als een centraal punt voor samenwerking en zorgt voor een efficiënte en transparante manier van werken binnen de vakgroepen.

 

 

  1. Verantwoorde besluitvorming op basis van data

 

  1. Creëren van een datagestuurde cultuur binnen de school:De school wil een cultuur ontwikkelen waarin datagestuurde besluitvorming een integraal onderdeel is van het dagelijkse beleid en de onderwijspraktijk. Dit betekent dat leerkrachten en schoolleiders zich bewust zijn van de waarde van data-analyse en worden aangemoedigd om gegevens actief te gebruiken voor het verbeteren van leerresultaten en het nemen van beslissingen op alle niveaus.

 

  1. Implementeren van een centraal datasysteem voor leerlingvolgsystemen:De school streeft ernaar om een centraal, gebruiksvriendelijk datasysteem te implementeren waarin alle relevante leerlinggegevens worden verzameld, beheerd en geanalyseerd. Dit systeem stelt leerkrachten en ondersteunend personeel in staat om snel en gemakkelijk inzicht te krijgen in de voortgang, prestaties, aanwezigheid en het welzijn van elke leerling.

 

  1. Gerichte professionalisering in datageletterdheid voor leerkrachten en leidinggevenden:De school wil leerkrachten en schoolleiders trainen in het effectief interpreteren, analyseren en gebruiken van data voor hun lespraktijk. Dit omvat opleidingen en workshops gericht op datageletterdheid, het stellen van gerichte vragen op basis van gegevens, en het vertalen van analyse naar concrete onderwijsacties.

 

  1. Gebruik van data om gepersonaliseerd leren te ondersteunen:De school ambieert om data te gebruiken voor het ontwikkelen van gepersonaliseerde leerroutes voor leerlingen. Door data-analyse kunnen individuele leerbehoeften beter in kaart worden gebracht, waardoor leerkrachten maatwerk kunnen bieden en beter kunnen differentiëren in de klas.

 

  1. Monitoren en evalueren van onderwijsinnovaties en beleidsbeslissingen met data:De school wil onderwijsinnovaties en beleidsbeslissingen continu monitoren en evalueren met behulp van data. Dit betekent dat elke innovatie of beleidsverandering wordt ondersteund door een analyse van leerlinggegevens om de impact op leerresultaten en schoolprocessen te meten en bij te sturen waar nodig.

 

  1. Optimaliseren van leerlingenbegeleiding door datagestuurde interventies:De school wil datagedreven interventies inzetten om leerlingen die extra begeleiding nodig hebben tijdig te ondersteunen. Dit houdt in dat leerlinggegevens zoals toetsresultaten, sociaal-emotionele rapportages en aanwezigheidspatronen worden gebruikt om signalen van achterblijvende prestaties, motivatieproblemen of welzijnsrisico’s vroegtijdig te detecteren.

 

  1. Versterken van de samenwerking tussen leerkrachten door data-analyse:De school ambieert om leerkrachten aan te moedigen om samen te werken bij de analyse van leerlingdata, om zo gezamenlijk sterke en zwakke punten te identificeren en gerichte actieplannen op te stellen. Dit gebeurt bijvoorbeeld in vakgroepen of interdisciplinaire werkgroepen, waar teamleden data bespreken en gezamenlijk verbeterstrategieën ontwikkelen.

 

  1. Transparante communicatie over resultaten en ontwikkelingen naar ouders en leerlingen:De school wil data inzetten om transparant en duidelijk te communiceren over de voortgang en ontwikkeling van leerlingen richting ouders en leerlingen zelf. Dit betekent dat er regelmatige rapportages en gesprekken plaatsvinden waarin data wordt gebruikt om objectief en nauwkeurig inzicht te geven in de prestaties en vooruitgang van leerlingen.

 

  1. Gebruik van voorspellende analyses voor langetermijnplanning:De school wil voorspellende data-analyses inzetten om trends en patronen te identificeren die helpen bij het maken van langetermijnplanningen en strategische keuzes. Dit omvat bijvoorbeeld het analyseren van aanmeldingscijfers, doorstroompercentages naar hoger onderwijs, en leerlingensucces om proactief in te spelen op toekomstige behoeften.

 

  1. Waarborgen van de privacy en ethisch gebruik van data:De school streeft naar een datagestuurde aanpak die de privacy van leerlingen en medewerkers waarborgt. Dit betekent dat er duidelijke protocollen en beveiligingsmaatregelen worden opgesteld om ervoor te zorgen dat gegevens zorgvuldig worden verzameld, opgeslagen en gebruikt, in overeenstemming met de geldende wetgeving en ethische richtlijnen.

 

 

  1. Waardengedreven onderwijs: Samen groeien in respect, gelijkwaardigheid en maatschappelijke betrokkenheid

 

  1. Creëren van een respectvolle schoolcultuur waarin iedereen zich gewaardeerd en geaccepteerd voelt:De school wil een cultuur bevorderen waarin respect centraal staat in alle interacties tussen leerlingen, leerkrachten, en ondersteunend personeel. Dit betekent het actief bevorderen van respectvolle communicatie, empathie en begrip voor verschillende achtergronden en perspectieven. Leerkrachten worden getraind in het herkennen en aanpakken van respectloos gedrag en worden gestimuleerd om als rolmodel op te treden.

 

  1. Integreren van gelijkwaardigheid in alle aspecten van het schoolbeleid en de onderwijspraktijk:De school streeft naar een omgeving waarin gelijkwaardigheid niet alleen een waarde is, maar een praktijk die in alle aspecten van het schoolleven wordt nageleefd. Dit houdt in dat we ons inzetten voor gelijke kansen en toegang tot kwalitatief onderwijs voor elke leerling, ongeacht achtergrond, gender, geloofsovertuiging of persoonlijke omstandigheden. We zorgen voor inclusief lesmateriaal, transparante evaluaties en eerlijke kansen op deelname aan schoolactiviteiten.

 

  1. Actief bevorderen van maatschappelijke betrokkenheid bij leerlingen:De school ambieert om maatschappelijke betrokkenheid te bevorderen door leerlingen actief te betrekken bij sociale projecten en initiatieven. Dit betekent dat er een breed scala aan activiteiten wordt aangeboden, zoals vrijwilligerswerk, maatschappelijke stages, debatten en samenwerkingen met lokale organisaties. Leerlingen worden aangemoedigd om verantwoordelijkheid te nemen voor hun omgeving en te reflecteren op hun rol in de samenleving.

 

  1. Versterken van burgerschapsvorming door waardenonderwijs:De school wil burgerschapsvorming integreren in het curriculum door lesprogramma’s te ontwikkelen die gericht zijn op het verkennen van ethische kwesties, mensenrechten en democratische waarden. Leerlingen leren de betekenis van respectgelijkwaardigheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid begrijpen en toepassen in hun dagelijkse leven. Leerkrachten krijgen de nodige ondersteuning om thema’s als diversiteit, sociale rechtvaardigheid en duurzaamheid op een waardengerichte manier te bespreken.

 

  1. Systematische aanpak van discriminatie en pesten binnen de school:De school streeft naar een systematische aanpak om alle vormen van discriminatie, uitsluiting en pesten tegen te gaan. Dit omvat het opstellen van duidelijke gedragsnormen en protocollen, en het bieden van een veilige omgeving waar leerlingen en personeel zich vrij voelen om ongewenst gedrag te melden. Daarnaast worden er preventieve maatregelen genomen door middel van workshops en dialoog, waarin de kernwaarden van de school centraal staan.

 

  1. Stimuleren van een kritische en open houding bij leerlingen:De school wil leerlingen stimuleren om een kritische en open houding aan te nemen ten opzichte van verschillende meningen, culturen en wereldbeelden. Dit houdt in dat er ruimte wordt gecreëerd voor dialoog en debat, waarbij leerlingen leren hun mening te vormen en te delen op een respectvolle manier. Leerkrachten spelen hierin een actieve rol door het aanmoedigen van kritische denkvaardigheden en het bespreekbaar maken van maatschappelijke kwesties.

 

  1. Ontwikkelen van leeromgevingen die diversiteit en inclusiviteit weerspiegelen:De school ambieert om haar leeromgevingen zo in te richten dat ze diversiteit en inclusiviteit bevorderen. Dit betekent dat leermiddelen, visuele communicaties en schoolprojecten de diversiteit in de samenleving weerspiegelen en een breed scala aan stemmen en perspectieven vertegenwoordigen. Op deze manier voelen leerlingen zich gezien en gewaardeerd.

 

  1. Creëren van kansen voor leerlingen om zich in te zetten voor sociale thema’s:De school wil leerlingen de kans bieden om zich in te zetten voor sociale thema’s zoals armoedebestrijding, duurzaamheid, gelijkheid en mensenrechten. Dit kan door het opzetten van maatschappelijke projecten, leerlingenraden, en werkgroepen waarin leerlingen actief kunnen bijdragen aan positieve veranderingen binnen en buiten de school.

 

  1. Versterken van dialoog en samenwerking met ouders en de bredere gemeenschap:De school wil de dialoog en samenwerking met ouders en de bredere gemeenschap versterken door middel van ouderavonden, partnerschappen met lokale organisaties en community-projecten. Door gezamenlijke activiteiten en reflectiesessies worden ouders en de gemeenschap actief betrokken bij de waarden en visie van de school.

 

  1. Waardengedreven leiderschap in de hele school bevorderen:De school streeft naar een leiderschapsmodel waarin de kernwaarden respectgelijkwaardigheid en maatschappelijke betrokkenheid de basis vormen voor het gedrag van alle leidinggevenden en leerkrachten. Dit betekent dat leidinggevenden actief inzetten op transparantie, luisteren naar input van leerkrachten en leerlingen, en de kernwaarden in de dagelijkse praktijk voorleven.