VADEMECUM_2023_2024

Aanvangsbegeleiding

  • Mentorschap op niveau van de school en de Scholengroep.
  • Intervisie.

Afspraak met de directie

  • Personeelsleden kunnen een afspraak maken met de directie
  • Ouders
  • Leerlingen
  • Externen

Afwezigheid personeel

  • Wanneer personeelsleden afwezig zijn, dienen ze taken te voorzien voor de leerlingen door deze in de takenbank op te laden.
  • XXX

Afwijken van het lessenrooster

  • XXX
  • Niet mogelijk zonder voorafgaandelijke schriftelijke toelating van de directie.

Ambtsbevoegdheden

  • XXX
  • XXX

Anne Frank prijs

  • XXX
  • XXX

Basisgeletterdheid

Beleidsteam (en hun verantwoordelijkheden)

  • XXX
  • XXX

Bewijs van leren

  • XXX
  • XXX

Broodjes

  • XXX
  • XXX

CLB

  • XXX
  • XXX

Coaching

  • XXX
  • XXX

Dag van de Leerling

  • XXX
  • XXX

Datagestuurd

  • Zie ook niveautoetsen.
  • XXX

Deconnectiebeleid

  • XXX
  • XXX

Dienstnota’s

  • XXX
  • XXX

Digitaal leren

  • We gaan er op school van uit dat leerkrachten een degelijke basis hebben om te werken met Teams, meer bepaald het uitnodigen voor en het deelnemen aan vergadering, het organiseren van break-out-rooms, het plaatsen van bestanden, …
  • XXX

Dispensatie

  • XXX
  • XXX

EMA-dagen

  • XXX
  • XXX

Evaluatie (summatieve en formatieve evaluatie)

  • XXX
  • XXX

Examenregeling

  • XXX
  • XXX

Feedback

  • XXX
  • XXX

Flexibele leertrajecten

  • XXX
  • XXX

Flitsbezoeken

  • Formulier
  • Leerdoelen
  • Feedbackgesprek.
  • Kadert in professionalisering.

Folder van de school

  • XXX
  • XXX

GDPR

  • XXX
  • XXX

Gedrag leerlingen (internaliserend en externaliserend)

  • Leerkracht geeft eerst respect. Niet roepen. Voorbeeldgedrag.
  • Window of tolerance.

Gesloten

  • XXX
  • XXX

GSM-gebruik leerlingen en leerkrachten

  • Algemene oproep aan alle leerkrachten en leerlingen om tijdens elke les de gsm’s achter te laten in het gsm-hotel.
  • Wanneer leerlingen worden betrapt met gsm tijdens de les, dienen ze na te blijven. Hiervoor stuurt de leerkracht een bericht. Zie procedure bij punt 3.

GWP

  • XXX
  • XXX

Huiswerkbeleid

  • XXX
  • XXX

Hoge verwachtingen

  • XXX
  • XXX

HRM-beleid

  • Planningsgesprek
  • Functioneringsgesprek
  • Vaststellingsnota
  • Evaluatie

Inschrijvingen en maximumcapaciteit

  • XXX
  • XXX

Inspectie

  • XXX
  • XXX

Kalender

  • XXX
  • XXX

Keukengebruik

  • XXX
  • XXX

Klachten van leerlingen en ouders

  • Af en toe komen leerlingen naar de directeur met klachten over bepaalde leerkrachten. Leerling stuurt mail naar de directeur en wordt gehoord door de directeur.
  • Directeur motiveert leerlingen om hierover in gesprek te gaan met de betrokken leerkracht.
  • Indien leerlingen dit niet zien zitten gaat directie (of zijn afgevaardigde, bv. de adjunct-directeur) in gesprek met de betrokken leerkracht. Dit kan gebeurlijk d.m.v. een bericht waarin de directeur uitleg vraagt. Dit moet niet worden gezien als verantwoording of kritiek maar als een manier om alle kanten van het verhaal te beluisteren.
  • Indien wenselijk wordt er gewerkt naar een herstelgesprek. Het is daarbij duidelijk dat de directeur achter de leerkracht staat en dat de leerkracht niet het gevoel moet krijgen dat hij/zij zich ten opzichte van de leerling moet verantwoorden.
  • Belangrijk! Leerlingen mogen ten allen tijde met een probleem naar een personeelslid gaan waar ze zich het best bij voelen.
  • Collega’s van leerlingenbegeleiding zullen het draaiboek ‘herstelgesprek’ bezorgen aan de leerkrachten.

Klare afspraken voor de leerlingen

  • XXX
  • XXX

Klasgesprek (proactieve cirkel)

  • Eerste lesuur maandag
  • Klastitualaris

Klastitularis

  • Opvolgen groene gedragskaarten.
  • Eerste aanspreekpunt voor ouders.

Kopiëren

  • XXX
  • Mailing Company. Beperken en geen kleurkopies.

Laptopgebruik en gebruik van andere divices

  • XXX
  • XXX

Layouteit

  • Voor leerkrachten gesteld dat ze niet akkoord zijn met beleids-beslissingen. Dit is geen goed signaal naar de leerlingen.
  • Wanneer leerkrachten niet akkoord gaan met beleidsbeslissingen kunnen ze hierover in overleg gaan met de directie. Hiervoor is steeds ruimte.
  • Dezelfde houding kan min of meer worden aangenomen t.o.v. collega’s. Het is geen goede doenwijze om collega’s op deze manier in diskrediet te brengen. Collega’s kunnen aangeven t.o.v. leerlingen dat ze niet kunnen en willen oordelen over een situatie en/of collega. Eerder kunnen ze leerlingen uitnodigen om hierover met collega’s in gesprek te gaan of hier zelf een actieve rol in opnemen.

Leerlingenbegeleiding

  • In ons beleidsplan leerlingenbegeleiding wordt de leerlingenbegeleiding in onze school gedetailleerd beschreven. Van elke leerkracht wordt verwacht dat hij/zij dit beleidsplan grondig naleest en opvolgt. Een aantal klemtonen worden via diverse items opgenomen in dit vademecum.
  • Elke school moet verplicht een beleid op leerlingenbegeleiding ontwikkelen, implementeren en evalueren. Dit geïntegreerd beleid omvat 4 begeleidingsdomeinen: 1. de onderwijsloopbaan, 2. Leren en studeren, 3. Psychisch en sociaal functioneren en 4. Preventieve gezondheidszorg.
  • Onze school voorziet indien nodig voor alle leerlingen een brede basiszorg (fase 0) en verhoogde zorg (fase 1 van het zorgcontinuüm). De brede basiszorg is de fase in het zorgcontinuüm waarbij de school vanuit een visie op leerlingenbegeleiding de ontwikkeling van alle leerlingen binnen de 4 begeleidingsdomeinen stimuleert door:
    • Een krachtige leeromgeving  aan te bieden;
    • De leerlingen systematisch op te volgen;
    • Actief te werken aan het verminderen van risicofactoren;
    • Beschermende factoren te versterken.
  • Om onze visie op leerlingenbegeleiding maximale slagkracht te geven voorziet de school heel wat professionalisering.

Leerlingenparlement en leerlingenraad

  • De eerste samenkomst wordt na de paasvakantie gepland
  • Petitie gaat rond van leerlingen rond “dispensatie”. Dit is een belangrijk agendapunt.
  • Eerste graad ook betrekken via een apart leerlingenparlement? Of kan de leerlingenraad daar in deze zin worden opgevat. Coördinatoren eerste graad bekijken dit
  • Klasleerkrachten worden gevraagd om leerlingen te motiveren om een vertegenwoordiger te kiezen voor de paasvakantie.

Leerkrachtenlaptop

  • XXX
  • XXX

Lesdoelen

  • Voorbereiding
  • Activiteiten
  • Evaluatie

Lessentabellen

  • XXX
  • XXX

LVS (leerlingvolgsysteem)

  • XXX
  • XXX

Meldingsplicht

  • Armoede.
  • Gevaarlijke situaties.
  • Gebruik van verdovende middelen.
  • Welbevinden leerlingen.
  • Rare dingen die worden gepubliceerd op sociale media.

MVD-personeel

  • XXX
  • XXX

Nablijven

  • Nablijven kan op de Kouter enkel op dinsdag en donderdag en dient 48 uur op voorhand te worden aangekondigd door de leerkracht aan de betrokken leerling, aan de ouders en aan Roos en dit telkens het 7de of het 8ste
  • Wanneer een leerkracht oordeelt dat een leerling moet nablijven stuurt hij/ zij een bericht via smartschool (bewaren in LVS) om de leerling, de ouders en Roos te verwittigen dat de hij/zij moet nablijven. De reden moet eveneens worden vermeld. Graag ook de taak vermelden die moet worden gedaan tijdens het nablijven.
  • We zullen een standaardbericht bezorgen aan alle leerkrachten.
  • De coördinatoren van de eerste graad denken na hoe we dit kunnen aanpakken in onze eerste graad. In onze middenscholen kan nablijven op maandag, dinsdag en donderdag. Secretariaat communiceert naar de betrokken ouders met reden en datum van nablijven.

Nederlands op school

  • XXX
  • XXX

Neutraliteit

  • XXX
  • XXX

Niveautoetsen

  • Diataal
  • toegangsproeven

Ondersteuningsteam

  • XXX
  • XXX

Onderwijsdoelen

  • onderwijsdoelen.be
  • XXX

Onkosten

  • Vooraf goedkeuren. Onkostenformulier en toestemming van de directies. Geen kopies van bonnetjes.
  • Budget van de vakgroep.
  • Niet zomaar verhalen op de leerlingen of ouders.

Online leren

  • XXX
  • Wordt opnieuw besproken tijdens een volgende pedagogische raad.

Onvoorziene afwezigheid

  • XXX
  • XXX

Openleercentrum

  • XXX
  • XXX

Oplossingsgericht werken in de klas

  • XXX
  • XXX

Oudercontacten

  • Klasleerkracht doet maximale inspanningen om met de ouders een afspraak te maken.
  • XXX

Oudleerlingenbond

  • XXX
  • XXX

Overleg

  • Pedagogische Raad (PR)
  • Schoolraad (SR)
  • Vakgroepoverleg (VGO)
  • Personeelsvergadering (PV)
  • BOC

Parking

  • XXX
  • XXX

PPGO

  • XXX
  • XXX

Professionalisering

  • In ons professionaliseringsplan wordt het professionaliseringsbeleid in onze school gedetailleerd beschreven. Van elke leerkracht wordt verwacht dat hij/zij dit beleidsplan grondig naleest en opvolgt. Een aantal klemtonen worden via diverse items opgenomen in dit vademecum.
  • Aanvragen. In het mapje. Verslag uitbrengen op

Prolering

  • Website, Facebookpagina, instagram,
  • Berichten uit de vakgroep
  • Fierheid
  • Berichten van onze sociale media delen op de sociale media van de leerkrachten.

Propere campus

  • XXX
  • XXX

Radicalisering

  • XXX
  • XXX

Ramadan

  • XXX
  • XXX

Rapport

  • XXX
  • XXX

Reflectieverslag

  • XXX
  • XXX

Regie in de klas

  • XXX
  • XXX

ROK

  • XXX
  • XXX

Roken op school

  • Roken is verboden op school, zowel voor leerkrachten als voor leerlingen.

Scholengroep

  • XXX
  • XXX

Schoolbibliotheek

  • XXX
  • XXX

Schoolkosten

  • XXX
  • XXX

Schoolvisie

  • XXX
  • XXX

School zonder racisme

  • XXX
  • XXX

Secretariaat

  • XXX
  • XXX

Sleutelcompetenties

Smartschool

  • Communicatieplatform.
  • Databank
  • Leerlingvolgsysteem.

Sociale media (Charter Scholengroep)

  • XXX
  • XXX

Sportrichting

  • XXX
  • XXX

Strafstudie

  • Indien sanctie (strafstudie) gewenst plaatsen de leerkrachten een melding in LVS.
  • Deze melding kopiëren ze in een mail naar de directie en voor de eerste graad ook naar de campusverantwoordelijken.
  • Directeur zorgt in overleg met Roos voor verdere opvolging./ Campusverantwoordelijken zorgen in overleg met secretariaat voor verdere opvolging.
  • In onze middenscholen is de strafstudie = 3 keer nablijven. Secretariaatsmedewerkers communiceren met ouders.
  • Leerling mag een keer reageren op de mail i.v.m. de strafstudie.
  • Roos zet de lijst van alle leerlingen die naar de strafstudie moeten online. Zij zal hierover communiceren.
  • De strafstudie is niet bedoeld voor leerlingen die geen strafstudie hebben om taken in te halen, maar wanneer de leerlingen (toch al) strafstudie hebben, kunnen ze bepaalde taken inhalen.

SWOT-analyse

  • XXX
  • XXX

Takenbank

  • Oproep om de takenbank blijvend op te volgen. Het is de bedoeling om in alle klassen de taken klaar te zetten volgens de dienstmededeling takenbank. Geen algemene taken bv. voor 6ASO.
  • Er wordt geen bericht gestuurd door het secretariaat als de taken worden gebruikt. Dit dienen de leerkrachten zelf in het oog te houden.
  • Voor LBV is het moeilijk om dit per klas te doen. Hier werden afspraken over gemaakt binnen de vakwerkgroep LBV en deze worden voorgelegd aan de directie.
  • Wanneer leerkrachten zelf een taak doorsturen, steeds secretariaat in kopie plaatsen.
  • Door het gebrek aan printers is het soms niet mogelijk om alle taken tijdig af te drukken, waardoor niet alle taken worden gegeven. Boodschap is dus om printwerk te vermijden en zoveel mogelijk online te werken of prints al vooraf af te geven op het secretariaat.

Taken en toetsen

  • Zie verslag samenvatting bevraging vakwerkgroepen dat werd gemaakt door Hilde De Sutter.
  • Afspraak om ‘binnen een periode van 14 dagen voor elk vak 1 taak en 1 toets te voorzien’. Aanwezigen vragen om dit nog eens grondig te bekijken omwille van haalbaarheid voor vooral vakken van één uur.
  • Directeur stelt dat een ‘toets’ en een ‘taak’ heel ruim kan worden bekeken. Hierover kunnen afspraken worden gemaakt in een leerlijn per vakwerkgroep. We stellen immers vast dat onze leerlingen niet sterk zijn hierin. Graduele opbouw is nodig!
  • Er is een verschil tussen een doorstroom-, dubbele en finaliteit arbeidsmarkt.
  • In verband met het afgeven van taken wordt per direct het volgende afgesproken.
    • Taak niet afgegeven. Leerkracht plaatst alvast een ‘0’ in het rapportsysteem.
    • Leerling mag taak afgeven tegen de volgende les. De leerkracht neemt een actieve rol op om deze taak te ontvangen.
    • Indien de leerling de taak niet afgeeft, dient hij/zij de taak af te werken op een dinsdag of donderdag. De leerkracht stuurt een mail naar de betrokken leerling, de ouders en Roos om te zeggen dat hij/zij op de aangekondigde datum moet nablijven om de taak te maken. Dit kan enkel op dinsdag of donderdag.
    • Wanneer de leerling DAN NOG afwezig blijft/ zijn/haar taak niet maakt, krijgt hij een nul.
  • Het is geen probleem om bij het begin of aan het eind van de les een korte toets te geven. Deze toets moet evenwel ‘haalbaar’ zijn. We verwachten dat dit de aandacht zal aanscherpen.
  • Wanneer leerlingen niet aanwezig zijn op school (Kouter) bij een toets, krijgen ze de kans om deze toets te maken op een later moment. Dit kan enkel op een maandag na school. We zullen een beurtrol opstellen waarbij telkens twee leerkrachten begeleiden. De leerkracht stuurt een mail naar de leerling, de ouders en Roos om te zeggen wanneer de toets kan worden ingehaald. De leerkracht stopt een geprinte versie van de toets in de signataire (van de juiste datum) op het secretariaat.
  • Volgend schooljaar kunnen we een onderscheid maken tussen eerste/tweede graad (waarbij de regie voor de tweede kans bij de leerkracht ligt) en de derde graad (waarbij de regie bij de leerlingen ligt en zij de leerkracht moeten contacteren).
  • Leerkrachten die 1 of meer uren kerntaken krijgen, dienen de verantwoording hiervn te bezorgen aan Hilde De Sutter.

Telaatkomers

  • XXX
  • Er zijn minder telaatkomers ‘s morgens. De doenwijze om bij 5x te laat een strafstudie te geven wordt positief onthaald door de leerkrachten.
  • Kan dit worden doorgetrokken naar de middenscholen? Directeur zal dit agenderen tijdens het beleidsoverleg.

Ticketsysteem ICT

  • Er wordt uitdrukkelijk gevraagd om elke tussenkomst van ICT-mensen aan te vragen via het ticketsysteem.

Toezichten

  • XXX
  • XXX

Tuchtdossiers

  • XXX
  • XXX

Uitlenen

  • Rekenmachines, …
  • XXX

Vaardigheden van de 21e eeuw

  • De 21ste eeuwse vaardigheden zijn vaardigheden die als steeds belangrijker worden beschouwd in de huidige samenleving en economie. Deze vaardigheden zijn gericht op het helpen van mensen om succesvol te zijn in een wereld die steeds meer afhankelijk is van technologie en globalisering. Er zijn verschillende lijsten van de 21ste eeuwse vaardigheden, maar hier zijn enkele van de meest voorkomende:
    • Kritisch denken en probleemoplossing: Dit omvat het vermogen om problemen te analyseren, verschillende oplossingen te evalueren en beslissingen te nemen op basis van logica en bewijs.
    • Samenwerking en communicatie: Dit omvat het vermogen om effectief te communiceren en samen te werken met anderen, zowel in persoon als op afstand, met behulp van verschillende technologieën.
    • Creativiteit en innovatie: Dit omvat het vermogen om originele ideeën te genereren en nieuwe en innovatieve oplossingen te vinden voor problemen.
    • Informatiegeletterdheid: Dit omvat het vermogen om informatie te zoeken, te evalueren en te gebruiken uit verschillende bronnen, waaronder digitale media.
    • Mediawijsheid: Dit omvat het vermogen om media kritisch te analyseren, om te gaan met online identiteit en privacy, en om verantwoordelijk te zijn in het gebruik van technologie.
    • Zelfregulering: Dit omvat het vermogen om zelfstandig te werken, prioriteiten te stellen, doelen te stellen en tijd efficiënt te beheren.
    • Sociale en culturele vaardigheden: Dit omvat het vermogen om respectvol en effectief te communiceren en samen te werken met mensen van verschillende achtergronden, culturen en overtuigingen.
  • Deze vaardigheden worden beschouwd als essentieel voor succes in de 21ste eeuw en worden steeds belangrijker in verschillende gebieden, waaronder onderwijs, werkgelegenheid en persoonlijke ontwikkeling.

Vademecum

  • XXX
  • XXX

Vakdossier

  • XXX
  • XXX

Veerkracht en welbevinden

  • Genetisch bepaald.
  • Burn-out. Voorkomen is beter dan genezen.

Vertrouwenspersoon

  • XXX
  • XXX

Volgkaarten

  • Groen
  • Oranje
  • Rood

Vrienden van het GO!

  • XXX
  • XXX

Vrije ruimte

  • XXX
  • XXX

Vrijwilligers

  • XXX
  • XXX

Website van de school

  • XXX
  • XXX

Wijze lessen (Tim Surma)

  • Hoe maak je effectieve lessen? Dat is de kernvraag van het boek Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek. Dit boek wil een kruispunt zijn tussen gedegen wetenschappelijk onderzoek en de klaspraktijk in Nederland en België. De auteurs geven uitleg bij twaalf instructieprincipes. Ze verklaren vanuit wetenschappelijk onderzoek waarom die principes werken en ze geven voorbeelden hoe deze principes toe te passen in de klas. Ze kregen daarbij hulp van een heleboel leraren die met praktijkvoorbeelden illustreren hoe ze aan de slag gingen met de principes.
  • Voor meer informatie over deze twaalf bouwstenen kan je terecht op de website van Wijze Lessen. Je kan er het boek gratis downloaden en je kan er heel wat interessant achtergrondmateriaal vinden.

Ziekte personeelsleden

  • Wanneer een personeelslid ziek is dient hij of zij tussen 7.45 uur en 8.15 uur de directeur telefonisch te verwittigen. Bijkomend dient het personeelslid een tekstbericht te sturen naar de personeelsdienst.
  • Binnen de 24 uur en bij meer dan 1 dag ziekte dient het personeelslid een gewoon afwezigheidsattest van de dokter te bezorgen aan de personeelsdienst van de school. Daarnaast dient het personeelslid formulier XXX te bezorgen aan Medex.

Zij-instromer

  • XXX
  • XXX

Zittenblijven

  • XXX
  • XXX

Zomerschool

  • XXX
  • XXX