FOTO (v.l.n.r.): Jonas, Prince en Roan, drie leerlingen van de klas ‘3 Sport’ van het Anne Frank Atheneum.
Het Anne Frank Atheneum in Denderleeuw kondigt een samenwerking aan met Passtel, een school die gespecialiseerd is in het ondersteunen van leerlingen met een autismespectrumstoornis (ASS) en dit binnen het regulier onderwijs. De samenwerking gaat volgend schooljaar van start. “We bieden leerlingen extra begeleiding en ondersteunen onze leerkrachten bij het creëren van een inclusief leerklimaat,’ aldus directeur Peter Van Hove.
Roan zit momenteel in het derde jaar van de richting Sport (dubbele finaliteit) van het Anne Frank Atheneum. Hij is een goed voorbeeld van hoe Passtel leerlingen helpt om de overstap naar het regulier onderwijs succesvol te maken. Vorig schooljaar zat hij nog in de Passtelwerking van het Atheneum in Aalst. “Bij Passtel leerden de leerkrachten me hoe ik mijn dagen kan plannen en gaven ze me handige tips voor wanneer het voor mij te druk werd,” zegt Roan. “Dankzij Passtel wisten mijn leerkrachten precies wat ik nodig had. Ze hielpen me als ik extra tijd nodig had en gaven me een veilige plek om even tot rust te komen.”
“Passtel werkt nauw samen met reguliere scholen om de overgang naar het regulier onderwijs soepel te laten verlopen,” zegt Karolien Meganck, directeur van Passtel. “De leerkrachten van het Anne Frank Atheneum worden vanaf dit schooljaar al getraind om leerlingen zoals Roan beter te ondersteunen.” Peter Van Hove, directeur van het Anne Frank Atheneum, gaat verder: “We starten volgend schooljaar in het eerste jaar. De leerlingen van Passtel zullen enkele uren per week samenzitten met onze leerlingen en de inclusie wordt jaar na jaar uitgebreid.”
“Ik ben nu trots op mezelf,” zegt Roan. “Ik was zenuwachtig of het me zou lukken om mee te draaien in het regulier onderwijs, maar dankzij de hulp van Passtel is het gelukt.” Jonas, een klasgenoot van Roan vult aan: “Roan is helemaal geen speciale leerling in onze klas. Hij is wel héél enthousiast om altijd te antwoorden wanneer de leerkrachten een vraag stellen. Iedereen mag zichzelf zijn en we houden daar rekening mee.” Prince gaat verder: “Het is niet nodig om je anders te voelen in onze klas. Iedereen is gelijkwaardig en in de sportrichting doen we alles samen. Onze leerkrachten herinneren ons daar vaak aan.”
De scholen zien de samenwerking als een belangrijke stap om inclusiever onderwijs aan te bieden. “Wij willen dat alle leerlingen zich bij ons op school goed voelen,” aldus Van Hove. “Passtel geeft ons meer tools en inzichten die nodig zijn om leerlingen met ASS optimaal te ondersteunen. Maatregelen die ondersteunend zijn voor de leerlingen met ASS, zijn goed voor alle leerlingen.” Meganck besluit: “Roans verhaal laat zien hoe waardevol dergelijke samenwerkingen kunnen zijn. De combinatie van gespecialiseerde begeleiding en regulier onderwijs biedt leerlingen met ASS de kans om hun volledige potentieel te benutten.”
Voor meer informatie over beide scholen of over de specifieke werking van Passtel kan je contact opnemen met peter.van.hove@annefrank-atheneum.be of karolien.meganck@ibsodehorizon.be. De website van Passtel is te bereiken via deze link. De website van het Anne Frank Atheneum vind je via deze link.