Een auteursresidentie is een intensief traject dat focust op zwakke en moeilijke lezers en niet-lezers. Een auteur gaat een semester lang in een school met de leerlingen aan de slag rond lezen én schrijven. Eerder onderzoek toonde immers al aan dat je door te schrijven met moeilijke of niet-lezers de algemene leesvaardigheden ook versterkt. Creatief schrijven kan dus indirect leesbevorderend werken.
In het schooljaar 2022-2023 gaat Literatuur Vlaanderen aan de slag met twintig auteurs en scholen. Onze school werd gekozen om deel te nemen aan dit project. Onze leerlingen van 4DFSPO waren de gelukkigen en kregen jeugdauteur Hilde Van Cauteren op bezoek. In het schooljaar 2023-2024 komen daar nog eens dertig trajecten bij. De auteursresidenties in scholen komen tot stand met steun van de Vlaamse Regering en er wordt nadrukkelijk ingezet op aansluiting bij de 16 sleutelcompetenties van de vernieuwde eindtermen.
Wil je een boek lezen van Hilde Van Cauteren? Ontleen ze dan in de schoolbibliotheek. Ze signeerde voor ons haar boeken ‘Het Naveltheater’, ‘Het Sleutelbeengebaar’, ‘De Pigmentroute’ en ‘De Nachtspelers’.
Foto: Bob Van Mol
—
INTERVIEW
Van Cauteren: “Deze auteursresidentie is een avontuur. Boeken lezen is niet echt populair bij deze leerlingen en plots staat daar tien weken een schrijver in hun klas. Maar we zijn nu enkele weken ver en de leerlingen werken enthousiast mee.”
De Groeve: “Toen ik over het project hoorde, was ik laaiend enthousiast. Ik zocht immers een manier om lezen en literatuur toch wat populairder te maken bij deze doelgroep en ben dus zeer blij dat onze school werd geselecteerd. Zowel de leerlingen als ikzelf maken kennis met een andere manier van werken. Het intensieve project is bovendien niet vrijblijvend. De sessies sluiten aan bij de vernieuwde eindtermen van het secundair onderwijs en niet onbelangrijk: aan het eind van dit project presenteren de leerlingen samen een literair product.”
Van Cauteren: “Het is de bedoeling dat de leerlingen aan het eind samen een boek met kortverhalen schrijven. Dat is een ambitieus doel en daarom gaan we, om het in sporttermen uit te drukken, hun schrijfspieren opwarmen en hun taalgevoel trainen met speelse schrijfopdrachten. Als ik de leerlingen vraag om het meest hartbrekende of absurde excuus te verzinnen waarom ze te laat in de les zijn, zijn ze creatief aan het schrijven voor ze het beseffen. We gaan ook heel veel lezen samen en ik deel met plezier al mijn enthousiasme voor taal en verhalen. Door hen te leren hoe ze zelf een geloofwaardig, interessant personage kunnen verzinnen of een spannende scène schrijven, gaan ze misschien ook op een andere manier naar verhalen kijken.”
De Groeve: “De leerlingen hebben Hilde met open armen ontvangen en vinden het een leuk project. Ik merk dat ze elke week meer zin krijgen in het schrijven van teksten. Hopelijk zorgt het boek dat ze samen gaan schrijven er ook voor dat ze meer zin krijgen in lezen. Een van de leerlingen uit 4 sport ‘vond het een interessant project, eens iets totaal anders dan wat we normaal doen’. Een andere leerling vond het ‘een hele uitdaging om zelf een goed verhaal te schrijven omdat je ook heel veel details moet toevoegen’ maar hij vermoedde ‘dat het wel zou lukken.'”
Van Cauteren: “We heb er alle vertrouwen in dat de leerlingen er samen iets moois van gaan maken.”