Neemt uw school een positieve maatschappelijke rol op?

Hieronder vindt u een reeks vragen waarmee u kunt bepalen in welke mate uw school zijn maatschappelijke rol opneemt met betrekking tot inclusiviteit, gelijkwaardigheid en maatschappelijke betrokkenheid. Beantwoord elke vraag met “ja” of “nee”. Tel aan het einde het aantal “ja”-antwoorden op en vermenigvuldig dit aantal met 5 om het percentage te berekenen.

  1. Biedt uw school begeleiding aan om anderstalige leerlingen te ondersteunen bij taalverwerving?
  2. Communiceert uw school belangrijke informatie in meerdere talen of in eenvoudig Nederlands voor anderstalige ouders?
  3. Zijn de inschrijvingsprocedures van uw school transparant en vrij van drempels die sociaal-economisch kwetsbare ouders kunnen ontmoedigen?
  4. Organiseert uw school activiteiten die alle leerlingen, ongeacht hun achtergrond, financieel toegankelijk zijn?
  5. Maakt uw school gebruik van objectieve criteria om leerlingen in te schrijven en te evalueren?
  6. Biedt uw school verschillende onderwijstrajecten (doorstroom, dubbele finaliteit, arbeidsmarkt) aan zonder deze te hiërarchiseren of te stigmatiseren?
  7. Heeft uw school een beleid voor het bevorderen van respect, gelijkwaardigheid en inclusie tussen leerlingen?
  8. Moedigt uw school diversiteit aan binnen het personeelsbestand om als rolmodellen te dienen voor alle leerlingen?
  9. Stimuleert uw school maatschappelijke betrokkenheid door leerlingen actief te betrekken bij sociale projecten of gemeenschapsactiviteiten?
  10. Communiceert uw school een positief imago over scholen die meer kwetsbare leerlingen opvangen?
  11. Biedt uw school professionele ontwikkeling aan voor leerkrachten om met diversiteit en kwetsbare leerlingen om te gaan?
  12. Heeft uw school een visie die het universele recht op kwalitatief onderwijs voor alle kinderen centraal stelt?
  13. Zijn er concrete initiatieven op school om een brug te bouwen tussen leerlingen van verschillende socio-economische achtergronden?
  14. Werkt uw school actief samen met lokale organisaties om kwetsbare gezinnen te ondersteunen?
  15. Stimuleert uw school wederzijds respect tussen leerlingen van verschillende culturele en sociale achtergronden?
  16. Evalueert uw school regelmatig de impact van haar beleid op de inclusiviteit van de leerlingenpopulatie?
  17. Is er op uw school een meldpunt of aanspreekpunt voor leerlingen en ouders die discriminatie of uitsluiting ervaren?
  18. Stelt uw school bij haar communicatie en marketing inclusie en diversiteit voorop?
  19. Biedt uw school dezelfde faciliteiten, kansen en ondersteuning aan alle leerlingen, ongeacht hun traject of achtergrond?
  20. Heeft uw school een beleid om actief segregatie te bestrijden en gemengde leerlingengroepen te stimuleren?

Resultaten Berekenen
Tel het aantal keren dat u “ja” heeft geantwoord. Vermenigvuldig dit aantal met 5 om een percentage te berekenen. Bijvoorbeeld, als u 16 keer “ja” hebt geantwoord, is de score 16 x 5 = 80%.

Interpretatie van de Score:

  • 80% – 100%: Uw school speelt een positieve rol in het bevorderen van gelijkwaardigheid en maatschappelijke betrokkenheid.
  • 60% – 79%: Uw school neemt stappen, maar er is ruimte voor verbetering om een inclusieve omgeving te garanderen.
  • 40% – 59%: Uw school moet kritisch reflecteren op haar beleid en proactief werken aan inclusie.
  • 0% – 39%: Uw school loopt een groot risico om bij te dragen aan maatschappelijke segregatie en uitsluiting.

Deze checklist kan scholen helpen om inzicht te krijgen in hun maatschappelijke rol en aanzetten tot een meer inclusief beleid.