Visietekst A.I.
In het Anne Frank Atheneum zien we kunstmatige intelligentie (AI) als een krachtige tool om ons onderwijs te verrijken en leerlingen voor te bereiden op de toekomst. We geloven dat AI geen vervanging is voor het leerproces, maar een ondersteuning. Het stelt leerlingen in staat om creatiever en kritischer te denken, diepgaand te analyseren en innovatieve oplossingen te vinden.
We integreren AI in verschillende vakken en moedigen projectmatig, probleemoplossend en ethisch leren aan. Leerlingen leren niet alleen hoe ze AI kunnen gebruiken, maar leren ook begrijpen wat de impact ervan kan zijn. Door AI te omarmen, helpen we hen essentiële vaardigheden te ontwikkelen voor de snel veranderende wereld waarin ze zullen werken en leven.
En wat betekent dit nu concreet?
Onze visietekst benadrukt AI als een krachtig hulpmiddel dat het onderwijs ondersteunt, zonder het leerproces te vervangen. Dit biedt veel potentieel voor de klaspraktijk en het leren van leerlingen. Hier zijn enkele concrete voorbeelden van wat dit kan betekenen in de praktijk:
1. Differentiatie en gepersonaliseerd leren
- Concreet: AI kan helpen bij het aanbieden van gepersonaliseerde leerervaringen door leerstof aan te passen aan het niveau, de interesses en het tempo van de leerling. Bijvoorbeeld, adaptieve leersystemen kunnen automatisch extra oefeningen aanbieden of bepaalde concepten vereenvoudigen op basis van de prestaties van een leerling.
- Voor de klas: Leraren kunnen leerlingen met verschillende vaardigheden en niveaus beter ondersteunen zonder dat de leerkracht individueel al het werk moet doen.
2. Creatief en probleemoplossend denken
- Concreet: Door AI-tools in te zetten bij projectmatig werken, kunnen leerlingen worden uitgedaagd om complexe problemen op te lossen. AI kan bijvoorbeeld helpen bij het analyseren van data voor projecten of bij het bedenken van innovatieve oplossingen door machine learning-modellen te gebruiken.
- Voor de klas: In vakken zoals wiskunde, wetenschappelijk of maatschappelijke vorming kunnen leerlingen met behulp van AI data verzamelen en analyseren, bijvoorbeeld door simulaties te draaien of patronen in datasets te herkennen.
3. Ethisch leren en kritische reflectie
- Concreet: AI introduceert ook uitdagingen, zoals privacykwesties en ethische vragen rondom automatisering en besluitvorming. Leerlingen kunnen leren om kritisch te denken over de toepassingen en gevolgen van AI, en discussies voeren over de ethische implicaties ervan.
- Voor de klas: In maatschappelijke vorming of filosofie kunnen leerlingen bijvoorbeeld discussiëren over de ethische vraagstukken rondom AI, zoals hoe AI beslissingen neemt en de impact daarvan op de samenleving.
4. Samenwerking en communicatie
- Concreet: AI kan leerlingen ondersteunen bij het samenwerken aan projecten, door communicatietools of planningstools te gebruiken die door AI worden aangedreven. Deze tools kunnen helpen bij het organiseren van groepswerk, het bijhouden van voortgang, en zelfs het voorspellen van mogelijke problemen in projectplanning.
- Voor de klas: AI-tools kunnen worden ingezet in vakoverstijgende projecten waarbij leerlingen hun communicatieve vaardigheden ontwikkelen en samenwerken met behulp van technologie.
5. Begrijpen van de impact van AI
- Concreet: Leerlingen krijgen de kans om inzicht te krijgen in hoe AI werkt, bijvoorbeeld door te leren over algoritmes, machine learning en data-analyse. Dit helpt hen niet alleen bij het gebruik van AI, maar ook bij het begrijpen van de bredere impact ervan in verschillende sectoren, zoals economie, gezondheidszorg en entertainment.
- Voor de klas: Leerlingen kunnen zelf AI-modellen programmeren of eenvoudige algoritmes leren maken in bijvoorbeeld informatica- of wiskundelessen.
6. Leerling als zelfstandige kenniswerker
- Concreet: AI kan als “coach” fungeren, waarbij leerlingen zelfstandig kunnen oefenen en leren met onmiddellijke feedback. Dit bevordert het zelfsturend leren, waarbij leerlingen hun eigen leerproces in de hand nemen.
- Voor de klas: Docenten kunnen AI inzetten om leerlingen te begeleiden bij zelfstudie, bijvoorbeeld met AI-aangedreven educatieve apps die leerlingen onmiddellijk feedback geven op hun werk.
In deze klaspraktijken wordt AI gezien als een hulpmiddel om het leren te verdiepen, kritisch denken aan te moedigen en leerlingen voor te bereiden op de toekomst. Het helpt om een brug te slaan tussen technologische vaardigheden en de ontwikkeling van creatieve, analytische en ethische competenties.