Visie op leerlingenbegeleiding
In het Anne Frank Atheneum geloven we in een holistische benadering van onderwijs, waarin we onze leerlingen academische en professionele kennis bijbrengen en hen tegelijk voorbereiden op een succesvolle toekomst. Onze kernwaarden ‘Verbind, Leer en Floreer’ vormen de basis van onze onderwijsvisie en sturen onze aanpak in de vier domeinen van leerlingenbegeleiding: ‘Onderwijsloopbaan’, ‘Leren en studeren’, ‘Psychisch en sociaal functioneren’ en ‘Preventieve gezondheidszorg’.
- Onderwijsloopbaan
Wij streven ernaar om elke leerling te begeleiden bij het ontdekken en ontwikkelen van zijn of haar unieke talenten en interesses. Door middel van persoonlijke loopbaanbegeleiding, oriënterende activiteiten zoals stages en gastlessen, en het ontwikkelen van persoonlijke portfolio’s, bereiden we onze leerlingen voor op hun toekomstige onderwijs- en loopbaanpaden. We creëren waar nodig flexibele leerwegen zodat elke leerling met vertrouwen en een duidelijk doel zijn of haar weg kan vervolgen.
- Leren en Studeren
We geloven in het belang van gepersonaliseerde leerstrategieën en het gebruik van digitale middelen om het leerproces te optimaliseren. Door het aanbieden van workshops i.v.m. studievaardigheden en digitale geletterdheid. We stellen gericht middelen ter beschikking voor leerlingen met leerachterstand en leervoorsprong. We zorgen ervoor dat iedere leerling de tools en ondersteuning krijgt die nodig zijn om academisch en professioneel te slagen. Via flexuren, afgestemd op de specifieke behoeften van elke leerling, ondersteunen we het leerproces van de leerlingen optimaal. Ons mentorprogramma versterkt deze aanpak door oudere leerlingen te betrekken bij de begeleiding en ondersteuning van hun jongere medeleerlingen.
- Psychisch en sociaal functioneren
Via intakegesprekken en uitgebreide beeldvorming brengen we de behoeften van onze leerlingen in kaart. Het welzijn van onze leerlingen staat centraal in ons beleid. We bouwen aan een positieve schoolcultuur volgens de principes van Schoolwide Positive Behaviour Support, een aanpak die gericht is op groei en positieve ontwikkeling. Op deze manier creëren een veilige schoolcultuur waar elke leerling zich geaccepteerd en gewaardeerd voelt. Sociale vaardigheidstrainingen en peer support groepen helpen onze leerlingen om positieve en constructieve relaties op te bouwen, wat essentieel is voor hun persoonlijke groei en welzijn.
- Preventieve gezondheidszorg
Gezondheid is een fundamenteel aspect van ons onderwijs. Wij integreren uitgebreide gezondheidseducatie in ons curriculum en bevorderen een gezonde schoolomgeving. Onze leerlingen ontdekken het belang van een gezonde levensstijl via initiatieven als de Voel-je-wel-in-je-vel-dag, preventiedagen en workshops gericht op (mentale) gezondheid en weerbaarheid. Om leerlingen te helpen veerkrachtig in hun schoenen te staan, bieden we een specifieke training (Rots en Water) aan. Onze jaarlijkse gezondheidsweek vergroot het bewustzijn en de betrokkenheid van leerlingen bij hun eigen gezondheid en welzijn. In het kader van de mentale gezondheid van onze leerlingen werken we intensief samen met CLB, Leersteuncentrum Pixsy, Groep Intro, …
Conclusie
In het Anne Frank Atheneum verbinden we ons ertoe om een ondersteunende en inspirerende omgeving te creëren waarin elke leerling de kans krijgt om te leren en te groeien. Door het integreren van onze kernwaarden in alle aspecten van ons onderwijs, streven we ernaar dat elke leerling niet alleen academisch en professioneel succesvol is, maar ook floreert als individu. Samen bouwen we aan een toekomst waarin kennis, welzijn en persoonlijke groei hand in hand gaan.