WOYO-uren stimuleren zelfstandigheid leerlingen eerste graad

10 nov

FOTO: Tijdens de WOYO-uren (Begeleid Zelfstandig Leren – BZL) worden de leerlingen van het Anne Frank Atheneum voorbereid op zelfstandigheid. 

PERSBERICHT – 10 november 2024

Het Anne Frank Atheneum te Denderleeuw hanteert een vernieuwend leermodel voor leerlingen van de eerste graad van het secundair onderwijs. Onder de noemer “WOYO” (Working On Your Own) krijgen leerlingen vier uur per week de ruimte om zelfstandig aan hun taken te werken en dit onder begeleiding van een leerkracht. De WOYO-uren worden wekelijks in blokken van twee keer twee uur aangeboden en zijn erop gericht om de zelfregulerende vaardigheden van leerlingen te ontwikkelen. “Zo worden ze voorbereid op een toekomst waarin zelfstandigheid en verantwoordelijkheid een steeds grotere rol spelen.” zegt directeur Peter Van Hove.

Tijdens de WOYO-uren leren leerlingen niet alleen om hun werk te plannen en prioriteiten te stellen, maar ook om doelen te formuleren en verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces. Niet alle leerlingen werken aan dezelfde opdracht. Er wordt gedifferentieerd aan de slag gegaan. De rol van de leerkrachten is hierin begeleidend: ze bieden ondersteuning en uitdaging wanneer dat nodig is, maar geven de leerlingen tegelijkertijd de ruimte om zelf oplossingen te zoeken. Dit helpt hen om te leren omgaan met vrijheid en verantwoordelijkheid, wat een belangrijke vaardigheid is voor hun verdere schoolloopbaan en leven.

“Het doel van de WOYO-uren is om leerlingen stap voor stap te begeleiden naar meer zelfstandigheid,” aldus Annick De Wael, coördinator van de eerste graad. “We willen hen niet alleen de juiste vakkennis meegeven, maar hen ook leren hoe ze op een efficiënte manier kunnen werken en plannen. Deze vaardigheden zijn essentieel voor hun toekomst, zowel binnen als buiten de schoolmuren.”

Voor meer informatie over de WOYO-uren kan je contact opnemen met de school via welkom@annefrank-atheneum.be of via 053 46 75 00.

  •